نکاتی درباره خرید ملک در ترکیه

نکاتی درباره خرید ملک در ترکیه

1398/10/02
نوشته شده توسط : مدیر

خرید ملک در ترکیه:

طی چند سال اخير و با تبليغات عظيم و حجيم ماهواره ای، علاقه هموطنان به #خريد_خانه يا ملک در كشور #تركيه به نحو قابل توجهی افزايش يافته است. 

بخش اول

طي چند سال اخير و با تبليغات عظيم و حجيم ماهواره اي، علاقه هموطنان به #خريد_خانه يا ملك در كشور #تركيه به نحو قابل توجهي افزايش يافته است. متأسفانه تبليغات در اين زمينه اطلاعات كاملي به خريداران ارائه نمي كنند و بعضا گمراه كننده هم هستند؛ و حتي بعد از تماس با برخي از شركت هاي فعال در اين زمينه ها نمي توانيد تمام اطلاعات لازم را دريافت كنيد (اصولا اطلاعات منفي در اختيار خريداران قرار نمي گيرد). به همين دليل قصد داريم در اين نوشته ها، اطلاعات كامل تري را به صورت كلي براي هموطنان عزيز بيان كنيم تا با تصميم گيري دقيق تر و اطلاعات كافي از مزايا و معايب خريد در تركيه وارد اين بازار شوند.

الف. #اقامت و #شهروندي (#پاسپورت_ترك)

توجه داشته باشيد كه #خريد_خانه يا ملك، به هيچ عنوان، تضمين كننده حق #شهروندي (#وطنداشليك) و دريافت #پاسپورت كشور تركيه نيست. تنها استثنا در اين مورد خريد خانه يا ملكي با قيمت بالاي ۲۵۰ هزار دلار مي باشد كه حداقل به مدت ۳ سال حق فروختن آن را نخواهيد داشت؛ و در اين صورت پس از تایید بازرس اداره نفوس مي توانيد بلافاصله براي وطنداشليك اقدام كنيد. 
#خريد_خانه زیر مبلغ فوق تنها مي تواند براي اخذ #اقامت_توريستي (رجوع كنيد به ديگر نوشته ها در باره اقامت توريستي) شش ماهه يا يك ساله قابل تمديد استفاده گردد (كه با شرايط خاصي مي تواند بعد از ٨ سال به اقامت دائم تبدیل شود) اما بايد بدانيد كه با دريافت اقامت توريستي تنها حق اقامت در تركيه به شما داده مي شود و اجازه هيچ گونه كاري در اين كشور نخواهيد داشت. 
بنابراين، در صورتي كه هدف شما از خريد خانه دريافت پاسپورت است تنها با خريد قطعي ملك بالاي يك ۲۵۰ هزار دلار و سپردن تعهد مبني بر نفروختن آن براي مدت معين و تایید بازرس، مي توانيد اين كار را انجام دهيد.

بخش دوم

در ادامه مطلب قبل، نكات ديگري راجع به #خريد_خانه يا ملك در #تركيه به صورت كلي بيان مي گردد.

ب. اقتصادي بودن
 
خريد خانه يا ملك در تركيه مي تواند اقتصادي و سودده باشد، اما اگر انتظار سودي مانند بازار ملك در ايران را داريد شايد بهتر باشد از اين بازار صرفنظر كنيد. 
كاهش ارزش لير در يك سال گذشته باعث شده كه حتي با وجود افزايش قيمت هاي ملك، سود مالكان محدود يا حتي منفي باشد. با اين حال بازار ملك تركيه معمولا با حاشيه سود معقولي رو به رشد است، اما طبيعتا اين موضوع ارتباط زيادي به محل يا حتي شهر دارد و قاعده كلي اي بر آن حكمفرما نيست. 
نكته ديگر در اين زمينه خريد به قيمت صحيح است؛ متأسفانه بسيار مشاهده شده كه خانه يا ملك به قيمتي بسيار بالاتر از قيمت بازار توسط دلالان يا حتي صاحبان ملك به خريداران خارجي فروخته شده. بنابراين توصيه مي كنيم در صورتي كه هدفتان از #خريد_ملك، سود اقتصادي است بدون تحقيقات كامل و محلي و محاسبات اقتصادي و اطمينان يافتن از واقعي بودن قيمت، اقدام به اين كار نكنيد. سايت هاي مشاوره املاك و دلالي مسكن از قبيل sahibinden يا hurriyet emlak مي توانند براي اطلاع از رنج صحيح قيمت بسيار راهگشا باشند. علاوه بر اين، #فروش_ملك يا #اجاره دادن آن الزاما فرآيند سريع و ساده اي نيست.

ج. #سند (#تاپو)

در تركيه هم مانند ايران، خانه هاي بي سند زيادي وجود دارند. قبل از خريد خانه حتما از سند دار بودن خانه مطمئن شويد و از بنگاه معاملات ملكي بخواهيد سند (#تاپو) را به شما نشان دهد، و در صورت لزوم با استعلام هاي لازم از بي مشكل بودن سند اطمينان حاصل كنيد. مطمئن شويد كه در محله شما قبلا هم خارجي ها خانه خريده باشند. از راهنمايي يك راهنماي امين ايراني با زبان تركي خوب و تجربه، يا يك دوست ترك استفاده كنيد تا انتقال سند بي مشكل انجام شود.

توجه به اين نكته الزامي است كه كلا در تركيه دو نوع سند وجود دارد؛ 
سند صورتي براي ملك و سند آبي براي زمين استفاده مي شود.

بخش سوم و پاياني

د. نكات مهم و هشدارها

١. فقط از آژانس هاي معتبر خريد كنيد يا به وبسايت هاي معتبر مراجعه كنيد. احتمال كلاهبرداري در آژانس هاي نامعتبر، حتي آن ها كه تبليغات تلويزيوني و غيره دارند وجود دارد. يك آژانس معتبر با شما در خيابان يا هتل و كافه قرار نمي گذارد.

٢. از قيمت هاي بسيار ارزان تر از قيمت بازار هيجان زده نشويد و دنبال دليل ارزان تر بودن ملك يا منزل مذكور باشيد، مثل مشكل دار بودن سند و غيره.

٣. حتي الامكان از وكيل و مترجم مستقل از بنگاه ملكي استفاده كنيد. از وكيل خود بخواهيد وضعيت ملك يا پروژه را از حيث قانوني بودن بررسي كند. مدارك مربوط به خريد ملك و زمين، مثل هر جاي ديگر دنيا، مملو از اصطلاحات حقوقي و قانوني هستند. بدون ترجمه دقيق و تاييد وكيل خود چيزي را امضا نكنيد!

٤. ترجيحا تحقيق كنيد كه در ساختمان، محله يا پروژه شما خارجي هاي ديگري هم صاحب خانه هستند يا خير.

٥. در بعضي موارد خريد از پروژه ها، با توجه به امكان تقسيط به صرفه است ولي در اين موارد بايد كاملا قرارداد را بررسي و سودهاي متعلقه را محاسبه كنيد. در اين موارد معمولا سند تا زمان تسويه حساب به نام شما زده نخواهد شد و گاهي اوقات عدم پرداخت دو يا سه قسط مي تواند به حراج خانه منجر شود. 

به عنوان جمع بندي، دوباره تأكيد مي كنيم كه خريد ملك و خانه را با تحقيقات كامل، صرف وقت و استفاده از افراد متخصص پيش ببريد تا از هرگونه ضرر احتمالي جلوگيري كنيد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید خانه می توانید با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس: 00905338382750