قانون گرفتن اجازه کار در ترکیه

قانون گرفتن اجازه کار در ترکیه

1396/03/28
نوشته شده توسط : مدیر

انواع اقامت که در ترکیه می توان گرفت:

کلا 6 نوع اقامت میتوان در ترکیه گرفت.

1. اقامت کوتاه مدت: بمدت یکسال که قابل تمدید هست.از قبیل تحقیقات علمی، آموزش زبان ترکی،اقامت توریستی و....

2. اقامت خانواده: افرادی که فرزندانشان در ترکیه تحصیل بکنند.

3. اقامت دانشجویی و دانش آموزی

4. اقامت طولانی مدت یا دایم

5. اقامت ملاحضات انسانی

6. اقامت قربانیان قاچاق انسانی

شرایط گرفتن اجازه کار برای افرادی که در رشته های پزشکی ،دندانپزشکی ،داروسازی و سایر رشته های شاخه پزشکی بخواهند اقدام کنند.

1.  پزشکان ودندانپزشکان و داروسازان خارجی تنها در مراکز خصوصی از قبیل بیمارستانهای خصوصی و کلینیکهای خصوصی اجازه کار دارند.
2.  افرادی که از رشته های فوق فارغ التحصیل شده باشند ابتدا باید برای برابر سازی مدارک فارغ التحصیلی خود را به سازمان یوک  

(Yükseköğretim Kurulu (YÖK  مدارکشون را ارایه بدهند.

3. افرادی که متخصص رشته های فوق باشند باید مدارک خود را به وزارت بهداشت ترکیه

 Bakanlığımız Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğüne   ارایه بدهند.


4. از زمان ثبت نام حداقل در مدت زمان یک سال  باید مدارک زبان انگلیسی در سطح B و همچنین مدرک زبان ترکی تومر را ارایه بدهند.
5. افرادی که اولین بار میخواهند در ترکیه کار کنند باید از کشوری که می آیند نباید از کشور خودشان منع قانونی برای کار کردن در شغل مربوطه داشه باشند.
6. افرادی که در ترکیه تحصیل بکنند و بخواهند کار کنند باید حداقل پنج سال مداوم در ترکیه اقامت داشته باشند.
7. افراد پناهنده شامل این موضوع نمی باشند.
8. بعد از تایید مراجع فوق افراد متقاضی بایدبه یکی از مراکز خصوصی درخواست ارایه کار را بدهند.و در قرارداد خود با مراکز خصوصی حتما باید مبلغ قرارداد را ذکر بکنند.

قانون اخذ اجازه کار در ترکیه:

آخرین قانون مربوط به اشتغال خارجی‌ها در ترکیه در تاریخ 2003/03/06 به تصویب رسیده است. مطابق این قانون، اجازه کار که قبلا از سوی چندین مرکز ارائه می‌شد، تنها از یک مرکز ارائه می گردد.
بر اساس قانون شماره 4817 سه نوع اجازه کار پیش بینی شده است.
این سه نوع شامل اجازه کار مدت دار و نامحدود برای کارکنان وابسته و کارکنان مستقل و موارد استثنائی می‌باشد.
بر اساس این قانون، خارجی‌ها می‌توانند از اجازه کار مدت دار و یا نامحدود با به جا آوردن شرایط مورد نیاز، استفاده کنند.
مدت اعتبار اجازه کار مدت دار بر اساس قرارداد کار یک سال بوده و برای کار در محل کار مشخص و حرفۀ خاصی صادر می‌گردد. پس از پایان یک سال اجازه کار برای همان شغل و محل کار تا سه سال دیگر تمدید می‌شود. پس از سه سال نیز این مجوز تا شش سال می‌تواند تمدید گردد.
درصورتیکه یک تبعه خارجی حداقل هشت سال به صورت مداوم اقامت ترکیه را دارا بوده و شاغل باشد، اجازه کار دائم بدون در نظر گرفتن شرایط اشتغال در ترکیه و نیز بدون محدودیت جغرافیائی ، صادر می‌شود.
برای خارجی‌هایی که حداقل پنج سال در ترکیه به صورت بلاانقطاع اقامت داشته و نیز درصورتیکه در این مدت پیش کارفرمائی اشتغال نداشته باشند مجوز اشتغال مستقل صادر می‌گردد. شرایط اعطاء مجوز کار استثنائی با قانون محدود شده است. اجازه کار این افراد از کارکنان مستقل و وابسته متمایز بوده و از نظر زمان محدودیت نخواهد داشت.
خارجی‌ها برای اخذ مجوز کار از کشور متبعوشان و یا کشور محل اقامت دائمشان می‌توانند به نمایندگی‌های جمهوری ترکیه در آن کشور مراجعه کنند. پس از تکمیل پرونده، درخواست مذکور توسط نمایندگی‌های خارج از کشور به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه ارسال خواهد شد. ظرف سه روز از زمان ارائه درخواست متقاضی اشتغال در ترکیه به نمایندگی خارج از کشور، مدارک لازم از سوی کارفرما به وزارت کار و اموراجتماعی تحویل داده می‌شود. پس از صدور اجازه کار توسط وزارت کار، متقاضی می‌بایستی ظرف نود روز به نمایندگی خارجی ترکیه مراجعه و ویزای کار دریافت نماید. در صورتیکه متقاضیان اجازه کار در ترکیه دارای اقامت حداقل شش ماهه باشند شخصا و یا کارفرمایشان می‌تواند مدارک لازمه را به وزارت کار تحویل نماید. همچنین در این صورت نیازی به اخذ ویزای کاری ترکیه پس از تائید اجازه کار موجود نمی‌باشد.
برای تمدید مدت اجازه کار حداکثر تا 15 پس از پایان مدت مجوز و نیز دو ماه پیش از پایان مدت اعتبار آن می‌بایستی به وزارت کار ترکیه مراجعه شود. وزارت کار مکلف است که حداکثر ظرف نود روز به پرونده متقاضی رسیدگی کرده و نیتجه را ابلاغ نماید. ولی درصورتیکه مدارک پرونده ناقص باشد این مدت پس از تکمیل پرونده تا نود روز طول خواهد کشید. وزارت کار ترکیه می‌تواند از منابع امنیتی در مورد شخص مورد نظر تحقیق نماید.
پس از پایان کار بررسی پرونده، وزارت کار می‌تواند درخواست را بپذیرد ویا آن را رد کند. درصورتیکه وزارت درخواست متقاضی را به تائید برساند، متقاضیانی که از دفاتر نمایندگی ترکیه درخارج از کشور مراجعه کرده اند می‌بایستی ویزای کار از همان محل دریافت داشته و به اداره اتباع خارجی در ترکیه مراجعه نمایند و متقاضیانی که ار داخل ترکیه مراجعه کرده اند مستقیما می‌توانند به اداره اتباع خارجی در پلیس آن استان مراجعه نمایند.
درصورتی که درخواست اشتغال در ترکیه رد شده باشد، متقاضی می‌تواند ظرف سی روز پس از ابلاغ نتیجه درخواست تجدید نظر کرده و به نتیجه اعتراض نماید. درصورتیکه وزارت کار به اعتراض پاسخ منفی دهد، متقاضی می‌تواند به دادگاه شکایت نماید


معرفی چند سایت کاریابی در ترکیه

آدرس سایت برخی از شرکت های کاریابی به شرح ذیل است :

www.kariyer.com
 www.eleman.net
www.cvyolla.com
www.sahebindan.com

www.lescard.com


مهاجرت کاری و شرایط اخذ ویزای کار در ترکیه

یکی از راه های مهاجرت به ترکیه از طریق کار در ترکیه می باشد، که پس از اخذ اقامت ترکیه از طریق کار نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی ترکیه میتوانند اقدام کنند، البته شایان ذکر است این روش یکی از روش های مهاجرت به ترکیه می باشد روش های دیگر نظیر اخذ ویزای تحصیلی جهت مهاجرت تحصیلی در ترکیه و سرمایه گذاری در ترکیه نیز وجود دارند. تابعیت ترکیه از طریق تولد فرزند در ترکیه در این کشور وجود ندارد. 

شرایط عمومی کار در ترکیه:

ترک ها معمولا بیش از همتایان اروپایی خود یعنی 45 ساعت در هفته کار می کنند. روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت 8:30 تا 17 مشغول به کار می باشند. کارمندان معمولا 14 روز قادر به رفتن به تعطیلات با حقوق می باشند و این میزان نسبت به ساعت های کاری فرد افزایش می یابد، به این دلیل افراد خارجی بسیاری تمایل به کار در کشور ترکیه را دارند. افراد جهت یافتن کار نظری به سایت کاریابی و اداره کار ترکیه می اندازند و لیست کارهای موجود را بررسی می کنند، جالبست بدانید از بسیاری کارها در این لیست نام برده شده است. در ضمن کارهایی که برای اتباع خارجی و همچنین کارهای پاره وقت یا نیمه وقت یا کار دانشجویی در نظر گرفته می شود بطور مداوم به روز رسانی می شود، که بر اساس خواسته های شخص انتخاب می گردد. بدلیل رقابت بسیار شدید اغلب مشاغل را می توان از طریق جستجوی آنلاین دنبال کرد. راه های دیگری هم جهت یافتن شغل رایج می باشد که شامل تبلیغات روزنامه ها بصورت هفتگی و ماهیانه است. اکثر شرکت ها و کارفرمایان ترکی از شما می خواهند که تسلط به زبان ترکی جهت صحبت کردن و ارتباط را داشته باشید. ترکیه کشوریست با هزینه های زندگی پایین و حداقل دستمزد ماهیانه در کشور ترکیه 1134 لیره که معادل 300 یورو و این دستمزد بطور متوسط ماهی 1671 لیره که معادل 580 یورو می باشد. هزینه زندگی برای یک فرد مجرد در این کشور بطور متوسط ماهی 500 تا 600 دلار است.

شایان ذکر است  که به منظور باز کردن حساب بانکی در این کشور شما نیاز به یک شماره مالیاتی دارید و برای دریافت این شماره مالیاتی بایستی پاسپورت، اجازه کار (اجازه کار تمام وقت، اجازه کار نیمه وقت) و اجازه اقامت خود را نشان دهید. در غیر اینصورت به شما اجازه ی باز کردن حساب یورویی یا ارزی را نمی دهند.

بنا بر آخرین تغییرات انجام شده در مادۀ 20 آیین نامۀ اجرایی قانون شهروندی ترکیه که در تاریخ 12 ژانویه 2017 در روزنامۀ رسمی اعلام شد، اتباع خارجی می توانند به روشهای زیر شهروندی ترکیه را از طریق استثنایی کسب کنند:

1- سرمایه گذاری به مقدار 2 میلیون دلار،
2- خرید اموال غیر منقول (ملک و خانه) به ارزش 1 میلیون دلار،
3- افتتاح حساب سپردۀ بلند مدت 3 ساله به ارزش 3 میلیون دلار،
4- ایجاد استخدام برای 100 نفر شهروند ترکیه.

بر اساس این قانون سرمایه‌گذارانی که در ترکیه کارخانه ای تاسیس کرده و 100 شهروند ترکیه را استخدام کنند و یا سپرده سرمايه گذاری 3 میلیون دلاری به مدت 3 سال در بانک های کشور انجام دهند و یا اوراق قرضه دولتی با مبلغ 3 میلیون دلار را خریداری و به مدت سه سال مالکیت آن را تضمین کنند، نیز امتیاز شهروندی کشور خارج از نوبت را به دست خواهند آورد.

بر اساس اصلاحیه این قانون، در مورد تعیین ارزش پولی سرمایه؛ نرخ ارز موثر و رسمی از سوی بانک مرکزی ترکیه اساس گرفته می شود.

شایان ذکر است که هدف از اعطای امتیاز شهروندی، تشویق سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در ترکیه می باشد.

حق انتشار با ذکر منبع بلامانع هست.

سهیل ذبیحی